Ogledalo jednog grada i lokalne samouprave je privredni rast i razvoj. U bliskoj prošlosti Smederevska Palanka je bila sinonim za nedovolјno razvijenu opštinu. Ipak, ulaganja, privredni rast, razvoj infrastrukture i sve manje nezaposlenih lica pokazuju da se situacija drastično menja. To je vidlјivo na svakom koraku kada govorimo o privredi, ali i o nekim novim vrstama proizvodnje po kojima će Smederevska Palanka postati prepoznatlјiv brend. Jedan od takvih brendova koji polako osvaja srpsko i evropsko tržište je firma New Pen, koja pravi olovke od starog recikliranog papira.
Posle više od deset godina bavlјenja uslužnim delatnostima supruga i ja smo rešili da se oprobamo u proizvodnji i tražili smo da ponudimo tržištu nešto čega nema. Jedno veče smo odgledali film „Čudan život Timotija Grina“ i jedan od glavnih junaka filma je radio u fabrici olovaka. Posle par dana gledao sam dokumentarac o kompaniji Faber-Castell i jednostavno mi je sinulo da u Srbiji niko ne proizvodi olovke i bojice. Počeo sam da istražujem kako se prave olovke i bojice od običnog drveta i iskočilo mi je da se u Kini proizvode olovke i bojice od starih novina i tu za mene više nije bilo dileme čime ću početi da se bavim. Trebalo mi je, iskreno skoro godinu dana komunikacije da ja shvatim kako taj proizvod izgleda i kako taj proizvod nastaje. Pozvao sam dva prijatelјa da se pridruže mojoj kompaniji Bojana Vujkovića i Dejana Stevanovića i tako smo nastali. Naša kompanija se zove New Pen, mnogi misle da to znači nova olovka, međutim to predstavlјa ono što mi proizvodimo a to je newspaper pencils tj. olovke i bojice od starih novina i recikliranog papira i nalazimo se u Smederevskoj Palanci. K
Krajem 2018. osnivamo kompaniju, u januaru 2019. nam stižu te mašine i grafit iz Kine i mi polako pičinjemo da pravimo proizvod. Jedna od glavnih komponenti u pravlјenju proizvoda je lepak, Kinezi su nam rekli koji proizvod oni koriste, međutim kada smo isprobali taj lepak shvatili smo da je taj lepak nezdrav za korišćenje, što u proizvodnji, što za krajnje korisnike. Mi smo hteli da, osim ekološkog proizvoda, naš proizvod bude i kvalitetan i zdrav za upotrebu, jer svi znamo da deca stavlјaju olovke i bojice u usta. Mi smo tražili lepak ko može da nam isporuči, našli smo jednu malu kompaniju iz okoline Pančeva koja pravi lepak na bazi kukuruznog brašna. Isprobali smo proizvode sa tim lepkom i shvatili smo da imamo proizvod. Kasnije smo dobili sve dozvole za sakuplјanje i tretman starih novina i neopasnog otpada. Našli smo kompaniju koja može da nas snabdeva dovolјnom količinom starih novina i naša proizvodnja je sredinom 2019. krenula punom parom. Tada smo i dali naše proizvode na testiranje, što kod krajnjih korisnika, što kod roditelјa te dece, ali smo ujedno i testirali naše proizvode u dve laboratorije. Jedna je Zavod za javno zdravlјe, a druga je jedna privatna laboratorija. Mi za naše proizvode imamo kompletne analize po evropskim standardima. Za bojice i olovke imamo i CE sertifikat – european conformity, to znači da su naši proizvodi usaglašeni sa regulativama Evropske unije.
Početna faza u proizvodnji naši olovaka i bojica počinje sečenjem novinskog papira na određenu dimeziju. To otprilike izgleda ovako. Kada smo isekli tu novinu, sledeća faza je leplјenje grafita u novinu. Znači, novinu prvo moramo da otvorimo. Leplјenje grafita se obavlјa ručno, već smo napomenuli da u našoj proizvodnji dominira ručni rad. Tanku količinu lepka nanosimo na novinu, stavlјamo grafit i karticom prilјubimo grafit uz novinu. To otprilike izgleda ovako.
Kada iz mašine izađe olovka stavlјamo je na sušenje. Ovo je naš sistem koji smo mi napravili sami. Naše olovke i bojice se suše prirodnim putem.
Mi smo na samom početku razumeli da će izviz biti nešto što će našu kompaniju podići i razvijati. Početkom 2020. godine posetio sam sajam __???__ u Frankfurtu. Tada smo još bili mali, nismo mogli da izlažemo, ali sam otišao kao posetilac da vidim trendove trenutne na tržištu. Imao sam sreće da upoznam gospodina Karla Kalingera, nekadašnjeg generalnog direktora Pelikan-a, kome su se naši proizvodi odmah svideli i on je rešio da počnemo saradnju. Početkom marta trebalo je da bude sajam u Srbiji, on je najavio svoj dolazak, međutim sajam se odložio, on ipak dolazi, zove me i mi u martu potpisujemo ugovor na aerodromu. On odlazi i posle dva dana se zatvara cela Evropa, kreće lockdown. Mi smo počeli nešto da prodajemo po Srbiji. Ne neke ozbilјne količine, ali smo ipak testirali krajnje korisnike, šta lјudi misle o našim proizvodima i imali smo sreće da nijedan negativan feedback nismo imali. U međuvremenu smo sa gospodinom Kalingerom bili konstantno u komunikaciji, on je koliko je mogao istraživao tržište. Pravili smo posebne kutije za nemačko tržište. 2021. krajem avgusta on dolazi u Srbiju, daje mi određene njegove kontakte, mi šalјemo ponude i od tada kreće intenzivan naš izvoz. Trenutno mi izvozimo više od 95% naše proizvodnje.
Onog trenutka kada smo shvatili kako se olovke i bojice prave, više nije bilo toliko teško. Niko nikad se nije školovao da pravi olovke i bojice od starih novina, mi smo to radili od samog početka, što se kaže korak po korak. Naše radnike vrlo lako obučimo za proces proizvodnje, tako da zaista je, proces proizvodnje nije težak, ali je zahtevan.
Posle procesa sečenja i leplјenja, dobijamo naš krajnji proizvod.
Mi smo našu proizvodnju bazirali u ovom gradu i hoćemo da se razvijamo zajedno sa ovim gradom. Radimo kao socijalno preduzeće, naš cilј je da određeni deo vratimo zajednici. Pre svega, kad to kažem mislim na edukaciju. Mi često imamo posete osnovnih i srednjih škola, nastavnici i profesori dovode decu gde mi pričamo o reciklaži i apciklaži, pokazujemo deci kako se proizvode olovke i bojice. Uglavnom su deca oduševlјena jer dolaze u fabriku olovaka, što smo verovatno i svi želeli da posetimo kada smo bili klinci. Mi hoćemo da pokažemo da nama nije cilј samo da prodamo naše proizvode, već da uz naše proizvode raste generacija ekološko svesnih građana Smederevske Palanke i Srbije. Osim edukacije dece o ekologiji, mi određeni deo proizvodnje poklanjamo školama i vrtićima. To se odnosi na škole i vrtiće u Smederevskoj Palanci, ali se odnosi na škole i vrtiće u celoj Srbiji, pa i u inostranstvu. U našoj proizvodnji ne reciklujemo samo papir, kompletna ambalaža za naše proizvode je rađena od sertifikovanog FC/T papira, što znači da se tačno zna koje posađeno drvo je isečeno i obrađeno da nastane ambalaža za naše proizvode. Osim toga, mi imamo i reciklirane pernice, koje se proizvode od stare garderobe i to je naš novi proizvod koji smo uspešno plasirali na nemačko i mađarsko tržište.
Svaka olovka mora da se proveri, znači počinjemo od toga da li su sve olovke iste visine, zatim gledamo da li su negde odleplјene. Ako su olovke sve dobre, pakujemo u kutiju. Ovako spakovane bojice idu dalјe u prodaju. Naše olovke i bojice mogu se naći u Srbiji, a i u inostranstvu. Prošle godine u decembru donirali smo neke naše proizvode deci osnovnih i srednjih škola u opštini. Oni su napravili umetnička dela i ta umetnička dela su bila izložena u Narodnom muzeju u Smederevskoj Palanci tri meseca. Biramo šta će se naći na olovci, jer na našim olovkama tačno može da se vidi i pročita šta je novina pisala. Tražimo, u principu, da novina bude što šarenija, jer deca vole kad su novine šarene i kad su olovke šarene, a s` druge strane nam jako znači da su naši proizvodi skoro uvek različiti. Tako da, ako kupite naše olovke danas i za mesec dana to će biti potpuno različit proizvod po dizajnu. Tražimo nova tržišta, još uvek smo novi. Mi izvozimo, imamo kupce koji su i ponovo naručili. Znači da se naši proizvodi prodaju, ali još uvek se probijamo tražimo nova tržišta, tražimo nove kupce i osluškujemo šta to možemo novo da ponudimo. Naš cilј je da osim olovki i bojica ponudimo tržištu još neke pisaće proizvode. Naredne godine ćemo izbaciti još tri nova proizvoda: bojice koje mogu da se brišu gumicom običnom, bojice sa dve boje na jednom grafitu, ali i matirane olovke za umetnike koje nemaju odsjaj i odlične su za skiciranje. Kompaniju New Pen za tri godine vidim kao kompaniju koja je pokrila veći deo evropskog tržišta, kompaniju koja je pokrila dobar deo srpskog tržišta i kompaniju koja je prepoznatlјiva po svojim kvalitetnim proizvodima, ne samo ekološkim i kompaniju koja postepeno raste, ali svake godine sve više i više.
Dakle, firma New Pen osvaja srpsko, ali i evropsko tržište. Interesantna je medijima i ovakve stvari idu u korak sa razvojem ekologije i zaštite životne sredine. Ne sumnjamo će po New Pen- u i Smederevska Palanka biti prepoznatlјiva i to je pravi pokazatelј privrednog rasta i razvoja ove lokalne samouprave.
PRIVREDNI RAST I RAZVOJ SMEDEREVSKE PALANKE – New Pen
Please follow and like us:
Posted in Пројекти.